نمایندگی تعمیر یو پی اس

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

باتری سرب اسید

یکی از مهم‌ترین اجزاء تشکیل دهنده UPS، باتری سرب اسید هستند که در زمان قطع شدن برق ورودی توان مورد نیاز خروجی توسط اینورتر و انرژی ذخیره شده در باتری تامین می‌شود. اصولا مشخصه معرفی باتری‌ها آمپرساعت و ولتاژ است اما باتری‌هایی که در سیستم‌های UPS از آن‌ها استفاده می‌شود، اصولا از نوع سیلد لید اسید انتخاب می‌شوند. باتریهایی که در صنعت UPS استفاده می‌شوند باید از خصوصیت و ویژگی قابلیت شارژ مجدد و امکان دشارژ آن با جریان‌های بالا برخوردار باشند. در حال حاضر نیز برای تامین انرژی در UPS از باتری‌های نیکل-کادمیوم و باتری سرب اسید استفاده می شود. خوب است با این نوع باتری بیشتر آشنا شوید.

باتری سرب اسید (Lead-Acid Battery)

یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین باتری‌های قابل شارژ، باتری‌های سرب اسید هستند که از این باتری‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود. نخستین بار یک فیزیکدان فرانسوی به نام Gaston Planté در سال ۱۸۵۹ از باتری سرب اسیدی به عنوان اولین باتری با قابلیت شارژ مجدد رونمایی کرد؛ سپس این باتری به صورت تجاری در بازار عرضه شد. این باتری از قدیمی‌ترین نوع باتری قابل شارژ می‌باشد که از چهار قسمت اصلی شامل قطب مثبت، قطب منفی، الکترولیت و جداکننده تشکیل شده است.

باتری سرب اسید

قیمت باتری های سرب اسید

در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از کل مصرف سرب دنیا در تهیه و ساخت باتری‌های سرب اسیدی مصرف می‌شود. باتری‌های سرب – اسید از نظر قیمت و ظرفیت در سطح مناسب و متعادلی هستند در نتیجه از آن‌ها استقبال خوبی صورت گرفته و محبوبیت بسیاری نیز پیدا کرده‌اند.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه انتخاب و خرید UPS

ساختار فیزیکی و شیمیایی باتری های سرب اسید

به علت ساختار فیزیکی و شیمیایی این نوع باتری‌ها، امکان ریزش اسید و متصاعد شدن گاز به بیرون وجود ندارد و اسید در آن‌ها به طور کامل مهار شده است. این باتری‌ها نیاز به سرویس و نگهداری ندارند و می‌توان از آنها در دشارژهای عمیق استفاده کرد. باتری‌های سرب اسیدی از قیمت پایین و عملکرد مناسب برخوردار هستند در نتیجه گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف مانند خودروسازی، وسایل نقلیه موتوری، کشتی‌ها و سیستم‌های تامین برق اضطراری (UPS) می‌باشند.

شارژ باتری‌های سرب-اسیدی

شارژ باتری‌های سرب-اسیدی به راحتی قابل انجام است و حتی با استفاده از یک منبع ولتاژ ساده مثل دینام خودرو نیز می‌توانید باتری را به طور کامل شارژ کنید.

باتری‌های سرب اسید چگونه کار می‌کنند؟

سلول باتری سرب – اسید دارای دو قطب مثبت و منفی است که به آن الکترولیت گفته می‌شود که در اسید سولفوریک قرار گرفته‌اند. در هنگام دشارژر، مولکول‌های سولفور الکترولیت با صفحه سربی ترکیب شده، در نتیجه آزاد شدن الکترون از الکترولیت اتفاق می‌افتد و در زمان شارژ مجدد، سلول‌ الکترون‌های اضافی آزاده شده مجدد به الکترولیت باز می‌گردند. بر اثر این عکس‌العمل شیمیایی برق تولید می‌شود. در یک باتری سرب- اسید، هر سلول به طور تقریبی ۲ ولت ولتاژ دارد و هنگامی که یک بار به باتری وصل شود، جریان برق بین قطب‌های مثبت و منفی آن جاری می‌گردد. توجه داشته باشید که نگهداری از باتری بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت استفاده نامناسب از باتری ممکن است انفجار رخ دهد.

نتیجه گیری

از باتری‌ها به‌عنوان یکی از مهمترین منابع ذخیره‌سازی و تأمین انرژی در صنعت استفاده می‌شود. از بین انواع مختلف باتری، باتری‌های سرب-اسید به‌دلیل برخورداری از خصوصیات و ویژگی‌هایی مانند هزینه بسیار پایین، نرخ تخلیه بالا و بازیافت مناسب، در زمینه های مختلف و کاربردهای مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مطلب را از دست ندهید   اهمیت زمان انتقال به UPS

مقالات مشابه:

نکات مهم افزایش عمر باتری

باتری اینورتر 3000 وات

0/5 (0 نقد و بررسی)