نمایندگی تعمیر یو پی اس

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

دو وسیله مهم وجود دارد. یو پی اس و اینورتر که به طور گسترده برای تامین منبع تغذیه سیستم های الکتریکی استفاده می شود. همانطور که می دانیم امروزه برق به یک ضرورت تبدیل شده است زیرا تقریباً تمام فعالیت های روزمره ما نیاز به برق دارد. از آنجایی که تمامی دستگاه ها مانند موبایل، لپ تاپ، کامپیوتر، ماشین لباسشویی، کولر، AC و … برای کار از برق استفاده می کنند. اساسا، هر دو یو پی اس و اینورتر برای یک هدف استفاده می شوند، یعنی منبع تغذیه پشتیبان، اما تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد. در این مقاله به تفصیل تفاوت های یو پی اس و اینورتر را توضیح خواهیم داد. در این مقاله در رابطه با تفاوت اینورتر و یو پی اس اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

تفاوت اینورتر و یو پی اس

تفاوت اینورتر و یو پی اس و بررسی عملکرد یو پی اس

در بررسی تفاوت اینورتر و یو پی اس، UPS مخفف عبارت Uninterrupted Power Supply است. همانطور که از نام آن پیداست، دستگاهی است که برای جلوگیری از قطع برق ناشی از برق دستگاه های الکتریکی در هنگام قطع برق استفاده می شود.

در عمل، UPS عمدتاً با رایانه و سایر سیستم‌های IT استفاده می‌شود تا انرژی الکتریکی را برای مدت زمان کافی برای ذخیره داده‌ها تأمین کند و در صورت قطع ناگهانی برق، رایانه را با خیال راحت خاموش کند. بلوک دیاگرام یک یو پی اس معمولی در شکل 1 نشان داده شده است.

بخش های اصلی یک سیستم یو پی اس معمولی عبارتند از: یکسو کننده، باتری، اینورتر و کنترلر. یکسو کننده منبع AC را در منبع DC برای شارژ باتری تبدیل می کند. باتری به اینورتر متصل است که خروجی DC باتری را به AC تبدیل می کند و به دستگاه یا سیستم متصل منبع تغذیه می کند. کنترل کننده برای کنترل عملکرد کل سیستم ارائه شده است.

این مطلب را از دست ندهید   انواع مختلف باتری یو پی اس

یک یو پی اس حداکثر 10 تا 15 دقیقه یک نسخه پشتیبان تهیه می کند. بنابراین، UPS عمدتاً برای تأمین برق پشتیبان برای دستگاه‌های الکترونیکی و سیستم‌های IT استفاده می‌شود که ممکن است با قطع ناگهانی برق آسیب ببینند.

بررسی عملکرد اینورتر

در بررسی تفاوت اینورتر و یو پی اس، Invert یک مدار الکترونیکی قدرت است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) معکوس می کند. یک اینورتر از منبع برق AC برای شارژ باتری استفاده می کند. در هنگام قطع برق، اینورتر منبع تغذیه DC را از باتری می گیرد، آن را به منبع AC تبدیل می کند و منبع تغذیه لوازم الکتریکی را تامین می کند. بلوک دیاگرام یک اینورتر در شکل 2 نشان داده شده است.

اینورترها برای تامین وسایل برقی خانگی و تجاری مانند لامپ، فن، کولر و غیره در صورت قطع برق مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، یک اینورتر بسته به ظرفیت باتری می تواند ساعت ها پشتیبان تهیه کند.

تفاوت اینورتر و یو پی اس

جدول زیر تفاوت های کلیدی بین UPS و اینورتر را نشان می دهد

پارامتر یو پی اس معکوس کننده
تعریف یو پی اس (یا منبع تغذیه بدون وقفه) وسیله ای است که در صورت قطع برق اصلی، بار را تامین می کند. اینورتر یک مدار الکترونیکی قدرت است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند.
قسمت های اصلی قطعات اصلی یو پی اس عبارتند از: یکسو کننده، باتری، اینورتر و کنترلر. قطعات اصلی یک اینورتر عبارتند از: مدار اینورتر و باتری.
تابع یو پی اس DC را به AC و AC را به DC به طور همزمان تبدیل می کند. اینورتر فقط DC را به AC تبدیل می کند.
انواع UPS سه نوع است به عنوان –

یو پی اس آفلاین

یو پی اس آنلاین

UPS آماده به کار یا قطعی

اینورترها دو نوع هستند به عنوان –

اینورتر مستقل

اینورتر گرید تای

شارژ باتری یک یو پی اس می تواند باتری را از برق AC شارژ کند. اینورتر نمی تواند خود باتری را شارژ کند. برای شارژ باتری به یک کنترلر شارژ خارجی نیاز دارد.
زمان پشتیبان گیری یک یو پی اس در مقایسه با یک اینورتر، زمان پشتیبان گیری کمتری را تا 10 تا 15 دقیقه فراهم می کند. بنابراین، یو پی اس برق را برای مدت کوتاهی تامین می کند. زمان پشتیبان گیری یک اینورتر بیشتر از یک UPS است. بسته به ظرفیتش می تواند ساعت ها تامین کند. از این رو، اینورترها برق را برای مدت طولانی تامین می کنند.
زمان تعویض زمان سوئیچینگ یک یو پی اس در حد 2 تا 5 میلی ثانیه است. از این رو، یک یو پی اس سوئیچینگ سریع را فراهم می کند. زمان سوئیچینگ یک اینورتر حدود 200 میلی ثانیه تا 500 میلی ثانیه است. بنابراین، سوئیچینگ اینورترها کندتر از UPS است.
حفاظت یو پی اس محافظت لازم را در برابر شرایط غیرعادی مانند اتصال کوتاه، اضافه بار و غیره فراهم می کند. اینورتر در برابر شرایط غیرعادی محافظت نمی کند.
AVR یو پی اس مجهز به AVR (تنظیم کننده ولتاژ خودکار) است که ولتاژ خروجی ثابتی را برای بار فراهم می کند. اینورتر شامل AVR نمی شود، بنابراین ولتاژ خروجی اینورتر ممکن است به دلیل تغییر بار متفاوت باشد.
پیچیدگی مدار UPS مدار نسبتا پیچیده تری دارد. اینورتر مدار ساده ای نسبت به یو پی اس است.
هزینه (برای همان رتبه) UPS شامل مدارهای پیچیده و دستگاه های هوشمند برای ارائه حفاظت های لازم است که آن را گران تر از یک اینورتر می کند. اینورترها نسبت به یو پی اس ارزان تر هستند.
نگهداری UPS تقریباً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است، به جز باتری. به دلیل سیم کشی بیشتر و نیاز به آب مقطر در باتری های اینورتر، اینورترها نیاز به تعمیر و نگهداری نسبتاً بیشتر و مکرر دارند.
برنامه های کاربردی یو پی اس برای تامین برق رایانه های شخصی، ایستگاه های کاری، دستگاه های اداری کوچک و خانگی مانند روترها و غیره استفاده می شود. اینورترها برای تامین برق انواع لوازم برقی خانگی مانند لامپ، فن، کولر و غیره استفاده می شوند.

بیشتر بدانید: دلایل استفاده از یو پی اس

0/5 (0 نقد و بررسی)